VI WYDZIAŁ KSIĄG WIECZYSTYCH
Sekretariat Wydziału
Al. Żołnierzy I AWP 16
22-100 Chełm
pok. 28, parter
e-mail: ksiegi@chelm.sr.gov.pl
Ekspozytura centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych - Al. Żołnierzy I AWP 16, parter-pokój 30, tel. 82 5622528
Biuro podawcze VI Wydziału Ksiąg Wieczystych - Al. Żołnierzy I AWP 16, parter-pokój 28, tel. 82 5622528
Godziny przyjęć interesantów:
Interesanci przyjmowani są przez Sekretariat i Biuro Podawcze (parter-pokój 28):
- poniedziałek w godzinach 900-1800
- od wtorku do piątku w godzinach 730-1430
Przewodniczący Wydziału
Katarzyna Suszyńska-Dudek
Godziny przyjęć stron przez Przewodniczącego:
pok. 31, I piętro, wtorek, czwartek w godz. 900-1300
Na spotkanie z Przewodniczącym Wydziału zainteresowane strony mogą umawiać się za pośrednictwem sekretariatu wydziału.
Kierownik Sekretariatu
Renata Lekan
Z-ca Kierownika Sekretariatu
Lucyna Zdybel
Lista referendarzy sądowych:
Biały Barbara
Mozarski Michał
Suszyńska-Dudek Katarzyna - Przewodniczący Wydziału
Szymaniak Katarzyna - delegowana do MS
Biuro podawcze przyjmuje wyłącznie korespondencję adresowaną do tego Wydziału. Wnioski należy składać wyłącznie na urzędowych formularzach. Druki są dostępne w biurze podawczym, zaś wzory wypełnionych druków na poczekalni dla interesantów. Wnioski mogą być składane na formularzach wydrukowanych ze strony internetowej. Wydruki mogą być czarno-białe. Po złożeniu wniosku o wydanie odpisu z księgi wieczystej, zostanie on sporządzony niezwłocznie, ale po wcześniejszym wysłaniu księgi do ośrodka migracyjnego i jej zwrocie. Opłatę za wydanie odpisu należy uiścić na konto Sądu. Opłata za odpis nie może być uiszczona w znakach sądowych.
Do zakresu działania VI Wydziału Ksiąg Wieczystych należy rozpatrywanie wniosków:
- założenie księgi wieczystej dla:
- nieruchomości gruntowej;
- nieruchomości gruntowej oddanej w użytkowanie wieczyste;
- nieruchomości budynkowej, lokalowej;
- ograniczonego prawa rzeczowego (np. własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, użytkowego i wpis uprawnionego z powyższego tytułu)
- o wpis w księdze wieczystej:
- sprostowanie oznaczenia nieruchomości w dziale I księgi wieczystej;
- wpisu prawa własności, użytkowania wieczystego;
- ograniczonych praw rzeczowych (użytkowania, służebności, hipoteki);
- prawa najmu lub dzierżawy, prawa odkupu lub pierwokupu, prawa dożywocia;
- określenia zarządu lub sposobu korzystania z nieruchomości przez współwłaścicieli lub wieczystych użytkowników;
- roszczenia współwłaścicieli wyłączającego uprawnienie do zniesienia współwłasności, orzeczeń o udzielonym zabezpieczeniu;
- hipotek zabezpieczających wierzytelności banku hipotecznego (nadto informacji, że zostały one wpisane do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych, o których mowa w ustawie z dnia 29.08.1977r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych;
- prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie (ustawie z dnia 13.07.2000r. o ochronie nabywców prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia w oznaczonym czasie w każdym roku oraz o zmianie ustaw Kodeks cywilny, Kodeks wykroczeń i ustawy o księgach wieczystych i hipotece);
- zmiany wpisu w dziale III I IV księgi wieczystej;
Wnioski składane do wydziału ksiąg wieczystych sporządza się na urzędowym formularzu.
Wzory formularzy są dostępne w Wydziale Ksiąg Wieczystych, na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej oraz dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
Dokumenty, aby mogły być podstawą wpisu w księdze wieczystej, powinny być złożone w odpowiedniej formie, np. wypis aktu notarialnego, odpis orzeczenia sądowego, decyzja administracyjna, tytuł wykonawczy, oświadczenie z podpisem notarialnie poświadczonym.
Podstawą wpisu w księdze wieczystej nie może być kopia dokumentu.